У К Р А Ї Н А
Коростенська міська рада Житомирської області
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
Р І Ш Е Н Н Я
Від 19.03.2025 р. №_123_
Про затвердження Програми
для постраждалих осіб на 2025 – 2029 роки
на території Коростенської міської
територіальної громади
З метою забезпечення реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству шляхом комплексної підтримки та соціально-психологічної реабілітації постраждалих осіб, які потерпають від психологічної, сексуальної, фізичної, економічної форм домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», наказу Міністерства соціальної політики України від 13.10.2021 №587 «Про затвердження Типової програми для постраждалих осіб», керуючись ст.34, ч.6 ст.59, ст.40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет Коростенської міської ради
РІШАЄ:
1.Затвердити Програму для постраждалих осіб на 2025-2029 роки на території Коростенської міської територіальної громади (далі – Програма) згідно з додатком.
2.Коростенському міському центру соціальних служб (в.о.директора Пашинська А.В.) забезпечити надання послуг по виконанню Програми.
3.Управлінню праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Коростенської міської ради (Єсін І.В.) здійснювати координацію роботи учасників Програми.
4.Контроль за виконанням цього рішення доручити заступнику міського голови Олександру СИНИЦЬКОМУ.
Міський голова Володимир МОСКАЛЕНКО
Заступник міського голови
Олександр СИНИЦЬКИЙ
Начальник УПСЗН
Ігор ЄСІН
Начальник юридичного відділу
Тетяна КАМІНСЬКА
Додаток
до рішення виконавчого комітету
від 19.03.2025 № 123
Програма для постраждалих осіб на 2025-2029 роки на території Коростенської міської територіальної громади
1.Вступ
Сім’я як основний осередок суспільства виконує найважливіші соціальні функції, відіграє значиму роль у житті людини, забезпеченні її соціалізації, формуванні і задоволенні її індивідуальних потреб.
Поняття «сім’я» зазвичай асоціюється з безпекою та захистом, із місцем, де можна знайти спокій та порозуміння. Але, на жаль, для багатьох наших співвітчизників найближчі люди стають джерелом небезпеки. При цьому переважна більшість постраждалих від насильства в сім’ях – жінки, діти та люди похилого віку.
Коростенська міська територіальна громада не стала винятком. Так, у громаді в останні роки спостерігається тенденція до збільшення кількості зафіксованих фактів вчинення домашнього насильства. Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Коростенської міської ради зафіксовано підтверджених випадків вчинення домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі за 2021 – 2024 роки складає 730 осіб, з яких 157 – чоловіки, 428 – жінки, 145 – діти.
Роки | Чоловіки | Жінки | Діти | Всього |
2021 | 9 | 28 | 4 | 41 |
2022 | 125 | 158 | 29 | 312 |
2023 | 12 | 184 | 46 | 242 |
2024 | 11 | 48 | 63 | 135 |
Всього | 157 | 428 | 145 | 730 |
Тільки за два місяці цього року зафіксовано 20 випадків вчинення домашнього насильства: 17 випадків щодо жінок, 2 до чоловіків, 1 до дітей. Окрім того, з початку 2025 року насильство в сім’ї було вчинено в присутності 6 дітей, а згідно із законодавством дитина, яка стала свідком або очевидцем домашнього насильства вважається постраждалою від такого насильства (пункт 2 частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству). Таким чином, у громаді тільки за два місяці 2025 року від домашнього насильства постраждало 7 дітей.
Зараз, коли в незалежній демократичній Україні відбувається розуміння громадськістю важливості дотримання людських прав і свобод, насильство в сім’ї стає соціально усвідомленою проблемою. Бо це не особиста справа постраждалого, а проблема, що потребує загальної уваги й конкретної державної політики для її зменшення. Насильство в сім’ї є серйозним порушенням прав людини, які держава має відстоювати і захищати. Серед них – право на життя і фізичну недоторканність; право не бути об’єктом знущань чи жорстокого, нелюдського або принизливого поводження; право на свободу від дискримінації за ознакою статі; право на здоровий та безпечний розвиток та інше. Україна ратифікувала цілу низку міжнародних угод, узявши тим самим на себе зобов’язання щодо захисту людей від насильства, в тому числі сімейного. Насильство є антитезою демократії – культури чуйності.
Для того, щоб стало можливим вплинути на цей процес, треба усвідомити, як і чому відбувається насильство в родині, як воно впливає на причетних до нього людей і як можна оволодіти корекційними методиками впливу на агресивну поведінку людей. Хоча насильству з боку агресивних чоловіків піддаються переважно жінки, домашнє насильство та насильство за ознакою статі є одним із проявів порушення прав людини, основною перешкодою до гендерної рівності та однією з найбільш гострих соціальних проблем сьогодення.
Україна є однією з небагатьох держав світу, де реалізуються корекційні програми для осіб, які зазнають насильство в сім’ї. Робота з постраждалими особами складає невід’ємну частину роботи з протидії насильству, оскільки допомагає осмислити постраждалій особі власну поведінку, усвідомити витоки та прояви поведінки кривдника. Довготривала корекція поведінки особи, яка постраждала від насильства, призведе до зміни свідомості і допоможе їй налагодити гармонійне життя.
Програма передбачає запровадження ефективного механізму партнерства та взаємодії між органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями, вдосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству, підвищення рівня поінформованості населення щодо форм і проявів домашнього насильства, його причин і наслідків, ефективне реагування на факти домашнього насильства суб’єктів, які реалізують заходи щодо запобігання та протидії домашньому насильству, надання допомоги та захисту особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі.
Програма для постраждалих на території Коростенської міської територіальної громади з метою забезпечення розбудови системи запобігання і протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, запровадження комплексних дій та заходів, спрямованих на зменшення масштабу такого явища в межах Коростенської міської територіальної громади, відповідно до законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про соціальні послуги», «Конвенцією Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами», постановами Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», від 22.08.2018 № 654 «Про затвердження Типового положення про мобільну бригаду соціально – психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі», наказом Міністерства соціальної політики України від 13.10.2021 року № 587 «Про затвердження Типової програми для постраждалих».
У Програмі терміни вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», інших нормативно-правових актах.
Ця Програма передбачає комплекс заходів, спрямованих на позбавлення від емоційної залежності, невпевненості у собі та формування у особи, постраждалої від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, здатності відстоювати власну гідність, захищати свої права у приватних стосунках, у тому числі за допомогою уповноважених органів місцевого самоврядування.
Фахівці, які реалізують Програму, повинні дотримуватись таких принципів:
– конфіденційності та захисту персональних даних відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних» (збереження особистої інформації та нерозголошення конфіденційної інформації без згоди особи;
– дотримання прав та свобод людини в процесі роботи з постраждалою особою;
– недопущення дискримінації (дотримання права постраждалої особи на отримання послуг незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними);
– компетентності та професіоналізму (застосування спеціальних знань з питань запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі);
– комплексності (поєднання різних форм і методів роботи в межах проведення цієї Типової програми для постраждалої особи з урахуванням віку, статі, індивідуальних особливостей постраждалої особи).
Заходи по виконанню Програми здійснює Коростенський міський центр соціальних служб.
Постраждалі особи проходять Програму за власним бажанням. Під час надання допомоги та захисту постраждалим особам враховуються вік, стан здоров’я, стать, релігійні переконання, етнічне походження, майновий стан, мовні або інші ознаки, спеціальні потреби таких осіб.
Програму реалізують фахівці, які мають вищу освіту (зокрема психолог, психотерапевт, психіатр) або пройшли відповідне спеціалізоване навчання.
До проведення відповідного спеціалізованого навчання або для висвітлення окремих тем, проведення додаткових занять в якості викладачів/тренерів залучаються експерти, фахівці, які не проходили спеціальної підготовки, але мають відповідну освіту, зокрема представники органів місцевого самоврядування, служб у справах дітей, уповноважених підрозділів органів Національної поліції України, надавачів соціальних послуг, закладів вищої освіти, охорони здоров’я (нарколог, психіатр, психотерапевт, сексолог, сексопатолог, лікар відповідного профілю тощо), а також психологи, соціальні педагоги, фахівці в галузі права, представники міжнародних громадських об’єднань, іноземних неурядових організацій (за їх згодою).
Метою Програми є забезпечення комплексної підтримки та соціально-психологічної реабілітації постраждалих осіб, які зазнали психологічного, сексуального, фізичного та/або економічного домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі.
Завданнями Програми є :
– сприяння оволодінню постраждалою особою знаннями про основні норми законодавства у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, а також про види відповідальності за його вчинення;
– сприяння засвоєнню постраждалою особою моделі сімейних та родинних відносин на засадах гендерної рівності, недискримінації, взаєморозуміння, взаємоповаги та дотримання прав усіх членів родини;
– сприяння розвитку емоційного та когнітивного усвідомлення поведінкових патернів насильницької та ненасильницької поведінки;
– формування розуміння особистісних потреб та способів їх задоволення;
– формування готовності до зміни життєвої ситуації та розроблення плану безпеки.
Проходження Програми розпочинається діагностуванням постраждалої особи.
В основу Програми покладено загальні принципи психологічної підтримки, що полягають в поєднанні діагностичного блоку, блоків мотиваційного та сімейного консультування, блоків індивідуальної та групової роботи:
1) діагностичний блок передбачає проведення первинної діагностики психо емоційного стану та потреб, особистісних особливостей постраждалої особи, виявлення залежної/співзалежної поведінки та підсумкового оцінювання результативності проходження Програми;
2) мотиваційний блок спрямовано на визначення та підвищення рівня мотивації для участі у груповій роботі в межах Програми, формування або підвищення мотивації для зміни залежної/співзалежної поведінки;
3) блок індивідуальної та групової роботи передбачає висвітлення відповідних тем;
4) блок сімейного консультування передбачає роботу з парою (постраждала особа – кривдник) щодо врегулювання ситуацій, які провокують домашнє насильство та/або насильство за ознакою статі, та усунення їх наслідків.
Характеристика цієї Програми:
цільова група – постраждалі особи;
кількість діагностичних занять – 8 занять, 1 заняття – 1 година;
кількість індивідуальних занять – 10 занять, 1 заняття – 1 година;
кількість мотиваційних консультацій – 2 заняття, 1 заняття – 1 година;
кількість групових занять – 13 занять, 1 заняття – 3 години;
кількість сімейних консультацій – 3 заняття, 1 заняття – 3 години.
Програма передбачає застосування інтерактивних форм і методів роботи з метою засвоєння інформації та відпрацювання необхідних навичок, використання на практиці отриманих знань і вмінь.
№ | Назва блоків, тема | Кількість годин | |
Індивідуальна робота | Групова робота | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
Блок 1 | Зміст і методи діагностики постраждалої особи | 6 год | |
Тема 1 | Діагностичні методики визначення психоемоційного стану та особистісних особливостей постраждалої особи | 2 год | |
Тема 2 | Карта первинного психологічного обстеження постраждалої особи (діагностика потреб) | 2 год | |
Тема 3 | Напівстандартизоване інтерв’ювання задля виявлення залежної та / або співзалежної поведінки постраждалої особи | 2 год | |
Блок 2 | Зміст індивідуальної роботи з постраждалою особою | 10 год | |
Тема 1 | Психоедукація щодо психологічних засад індивідуальної та групової роботи. Дослідження індивідуальних чинників (історія дитинства, індивідуальний досвід, сформовані деструктивні переконання тощо) патернів поведінки постраждалої особи | 1 год | |
Тема 2 | Розвиток емоційного інтелекту. Усвідомлення власних емоцій та почуттів | 1 год | |
Тема 3 | Когнітивна робота. Мотиви поведінки. Усвідомлення взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки. Робота з деструктивними переконаннями | 2 год | |
Тема 4 | Поведінкова робота. Аналіз дисфункційної поведінки. Моделювання адаптивної поведінки. Формування здатності задоволення потреби у безпеці | 2 год | |
Тема 5 | Моделювання взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки | 2 год | |
Тема 6 | Формування здатності аналізувати власні потреби. Моделювання поведінкових сценаріїв задоволення особистих потреб | 2 год | |
Блок 3 | Мотиваційне консультування (спрямоване на визначення рівня мотивації для участі у груповій роботі, формування або підвищення мотивації) | 2 год | |
Блок 4 | Зміст групової роботи з постраждалою особою | 39 год | |
Тема 1 | Вступ до Програми. Знайомство. Напрацювання правил роботи групи. Арт-терапевтичні техніки у роботі групи | 3 год | |
Тема 2 | Сутність домашнього насильства та / або насильства за ознакою статі. Види насильства та дії, які потрібно вважати насильством. Цикл насильства | 6 год | |
Тема 3 | Суспільні та особистісні наслідки й відповідальність за вчинення домашнього насильства та / або насильства за ознакою статі | 3 год | |
Тема 4 | Визначення індивідуальних цілей і побудова перспективних планів щодо відновлення власного життя | 3 год | |
Тема 5 | Формування навичок аналізу соціальної ситуації. Усвідомлення власних кордонів та кордонів інших людей | 3 год | |
Тема 6 | Формування навичок ефективної комунікації та конструктивного спілкування | 6 год | |
Тема 7 | Відновлення внутрішніх ресурсів і розвиток соціальних зв’язків як зовнішніх ресурсів | 6 год | |
Тема 8 | Актуалізація ціннісної сфери особистості. Формування цілей і перспективних життєвих планів. Консультаційні заходи щодо підвищення мотиваційного потенціалу | 6 год | |
Тема 9 | Підсумки участі в Програмі | 3 год | |
Блок 5 | Підсумкова діагностика за результатами проходження Програми. Складання плану безпеки | 2 год | |
Блок 6 | Сімейне консультування постраждалої особи та кривдника | 9 год | |
Підсумок | 20 год | 48 год |
Виконання Програми дасть змогу знизити рівень домашнього насильства, насильства за ознакою статі та забезпечити захист прав постраждалих осіб через удосконалення системи запобігання та протидії такому насильству, удосконалення відповідної нормативно-правової бази, запровадження дієвого механізму взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
За результатами Програми буде забезпечено:
– зростання довіри громадян до суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання психологічних та інших бар’єрів у прийнятті та реалізації рішень щодо звернення до цих суб’єктів з приводу такого насильства;
– доступність і якість надання необхідних соціальних послуг особам, постраждалим від домашнього насильства, насильства за ознакою статі;
– спеціальну підготовку фахівців з числа суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, що забезпечуватиме підвищення якості надання відповідної допомоги;
– підвищення рівня обізнаності населення з питань запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання негативних стереотипів і формування нетерпимого ставлення до ненасильницької моделі поведінки, посилення ролі чоловіків у протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
Фінансування Програми з бюджету Коростенської міської громади не передбачено.
Координація роботи та контроль виконання Програми покладається на управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Коростенської міської ради. Відповідальний виконавець Програми Комунальна установа Коростенський міський центр соціальних служб.
Керуючий справами виконкому Олена РИЖОВА