Від 19.02.2025 р. № 62
|
Розглянувши підсумки виконання Програми економічного і соціального розвитку Коростенської міської територіальної громади за 2024 рік, відповідно до пп. 1 п. а ст. 27, пп. 1 п. а ст. 28, ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет Коростенської міської ради
РІШАЄ:
Заступник міського голови
Олександр ЯСИНЕЦЬКИЙ
Керуючий справами виконкому
Олена РИЖОВА
Начальник управління економіки
Володимир СТУЖУК
Начальник юридичного відділу
Тетяна КАМІНСЬКА
Додаток
до рішення виконавчого комітету
Коростенської міської ради
від 19.02.2025 р. № 62
Підсумки виконання
програми економічного та соціального розвитку Коростенської міської територіальної громади за 2024 рік.
У 2024 році в Коростенській громаді працювало 20 промислових підприємств, які забезпечили виробництво продукції на 3,1 млрд грн. Однак, з урахуванням індексу цін виробників, обсяг виробництва скоротився на 19,9% у порівнянні з 2023 роком.
Найбільшу частку у загальному виробництві займають: оброблення деревини та виготовлення виробів з деревини – 38,3%; добування корисних копалин та розроблення кар’єрів – 21,1%; виробництво неметалевої мінеральної продукції – 13,3%; виробництво хімічних речовин – 12,4%.
Попри загальне падіння виробництва, окремі галузі показали значне зростання: виробництво готових металевих виробів, крім машин і устаткування на 57,3% (ПАТ “Коростенський машинобудівний завод”), металургійне виробництво на 31,4% (ПрАТ «Трубний завод «Трубосталь»), виробництво машин та устаткування на 27,3% (ПАТ «Хіммаш» на 41,3%) та підприємства що займаються видобуванням інших корисних копалин і розробленням кар’єрів 16,9% (ТОВ «Коростенський щебеневий завод» (на 48,7%) та АТ «Коростенський кар’єр» (на 25,0%).
За рік підприємствами промислового комплексу громади реалізовано промислової продукції на суму 4 млрд. 138 млн.грн. Обсяг експорту склав 18,3 млн.дол. США, що на 28,2% менше, ніж у 2023 році. Основні експортери – підприємства деревообробної промисловості, країни-імпортери: Канада, ЄС, Туреччина, Туркменістан, Грузія.
Підприємства промислового сектору продовжують вдосконалюватись та вкладають кошти в розвиток і оновлення основних засобів. Протягом 2024 року підприємства освоїли 1,33 млрд.грн. інвестицій, з яких 99% спрямовано на придбання обладнання та устаткування. Левова частка коштів, витрачених на оновлення основних засобів (98,7%) припадає на підприємства які займаються оброблення деревини та виготовлення виробів з деревини та корка, крім меблів. Найбільші інвестиційні проєкти:
Освоєння та виготовлення промисловими підприємствами нових види продукції дає можливість знизити ризики та забезпечити стабільність їх роботи:
В промисловому комплексі громади в 2024 році було зайнято 2,1 тис.осіб., що на 5,4% нижче минулорічного показника. Середньомісячна заробітна плата в звітному році збільшилась в порівнянні з попереднім на 22,9% та становила 18,5 тис.грн.
Основні показники розвитку галузі
* при розрахунку показників використано індекси цін виробників промислової продукції до попереднього року, які оприлюднені Державною службою статистики 23.01.2025р.
За 2024 рік на промислових підприємствах створено 8 нових робочих місць. Неспровокована агресія російської федерації, яка переросла у повномасштабну війну, викликала дефіцит кваліфікованих кадрів, особливо чоловічої статі. Ця проблема особливо відчутна на підприємствах де переважає тяжка фізична праця. Промисловці зазначають гостру нестачу вузьких спеціалістів у різних сферах виробництва: машиністи, електрослюсарі, формувальники та арматурники залізобетонних виробів, токарі, фрезерувальники, електрозварювальники, швачки тощо.
Постачання енергетичних ресурсів протягом року до споживачів громади здійснювалось без суттєвих затримок.
У 2024 році видатки з бюджету громади на енергетичні та природні ресурси збільшились на 15,6% в порівняні з 2023 роком і склали 85,2 млн грн Протягом останніх трьох років частка видатків з бюджету громади на енергоносії в загальній структурі всіх видатків бюджету знаходиться в межах 10%.
Зростання видатків в першу чергу пов’язано з підвищенням тарифів за споживання природного газу та збільшення вартості електричної енергії, що має безпосередній вплив на вартість теплової енергії та надання послуг з водопостачання та водовідведення. Водночас у звітному році відбулось незначне збільшення загального споживання енергоресурсів в бюджетних установах на 1,8 %.
Загальне споживання енергетичних ресурсів в бюджетній сфері, МВт-год | 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік | 2024 р. у % до 2023 р. |
20754,2 | 21809,7 | 22196,3 | 101,8 |
Незначне збільшення загального споживання ресурсів пов’язане зі збільшенням використання паливно-мастильних матеріалів для роботи генераторів під час планових та аварійних відключень електричної енергії.
Серед реалізованих заходів в звітному році є проєкти, які були передбачені Програмою соціального та економічного розвитку Коростенської громади на 2024 рік:
Коростенська громада також продовжила реалізацію міжнародних проєктів у сфері кліматичної політики. Зокрема, у рамках програми «Угода мерів – Схід» підготовлено проєкт з адаптації до зміни клімату, спрямований на управління дощовими стоками. У травні громада пройшла конкурсний відбір для розробки Муніципального енергетичного плану та енергоаудитів підприємств теплопостачання.
З метою побудови вітрового парку затверджено Детальний план території за межами населених пунктів Коростенської громади, Холосненського старостинського округу для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об’єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (вітряний парк), з метою уточнення містобудівної ситуації згідно з схемою планування території Житомирської області (забудовник – ТОВ «Лит Вітер»). З метою прискорення виділення земельних ділянок протягом півроку проводилась інвентаризація території в межах розробки детального плану та сформовано 17 земельних ділянок для будівництва об’єктів вітрового парку.
Попри досягнення, залишаються проблемні питання, такі як зношеність інженерних мереж, обмежений рівень інвестицій у сферу енергоефективності, недостатній рівень екологічної свідомості населення та низька ефективність використання відновлюваних джерел енергії.
Земельний фонд Коростенської міської територіальної громади налічує 80906,7507 гектарів землі.
У 2024 році укладено 106 нових договорів оренди, що на 39% менше, ніж у 2023 році (175 договорів). Станом на 1 січня 2025 року укладено 3528 договорів оренди земельних ділянок комунальної власності, в тому числі:
У 2024 році укладено 106 договорів оренди земельних ділянок, в тому числі:
Протягом 2024 року оголошено 9 аукціонів (проти 12 у 2023 році) з права оренди земельних ділянок, укладено договори оренди із переможцями аукціонів загальною вартістю 261,53 тис. грн. оренди в рік.
У 2024 році укладено 6 договорів купівлі-продажу земельних ділянок під об’єктами нерухомого майна площею 0,3509 га, що вдвічі більше, ніж у 2023 році (3 ділянки площею 0,4096 га). Надходження до бюджету від продажу земель склали 755,53 тис. грн, що на 58% менше, ніж у 2023 році (1,81 млн. грн.).
У 2024 році надійшло коштів до бюджету громади зі сплати податку за землю 89,4 млн.грн., в тому числі від орендної плати за землю надійшло 25,3 млн.грн. У порівнянні з 2023 роком загальні надходження зменшилися на 3%, а від орендної плати – на 9%.
Рішенням сесії Коростенської міської ради від 22.02.2024р. №1659 затверджено проєкт землеустрою щодо встановлення (зміни) меж Коростенської міської територіальної громади Коростенського району Житомирської області. Загальна площа території Коростенської міської територіальної громади Коростенського району Житомирської області становить 80906,7507 га.
Розроблено та затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності реформованих КСП «Сингаївське» (колишньої Сингаївської сільської ради), КСП «Михайлівська» (колишньої Михайлівської сільської ради), КСП ім.Жмаченка (колишньої Берестовецької сільської ради) на території Коростенської міської ради Коростенського району Житомирської області (рішення сесії Коростенської міської ради від 23.05.2024р. №1807). Загалом проінвентаризовано земель площею 7487,8 га.
Продовжуються роботи з інвентаризації земель реформованих КСП в межах Коростенської міської територіальної громади загальною площею 14814,40 га, а саме: колишніх КСП «Перемога», КСП ім. Чапаєва, КСП «Поліська нива», КСП «Полісся», КСП «Батьківщина», КСП «Хотинівське». Закінчення робіт планується у 2025 році.
З метою формування лоту для проведення земельних торгів водних об’єктів на території громади, прийнято рішення міської ради від 21.11.2024р. №2044 щодо інвентаризації земель комунальної власності водного фонду, яка розташована за адресою: с. Берестовець, Коростенський район, Житомирської області, кадастровий номер: 1822380401:01:003:0018, площею 2,1424 га, з цільовим призначенням: для рибогосподарських потреб. Надано дозвіл на виготовлення паспорта водного об’єкта та на розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки.
Основні показники розвитку:
Коростенська міська територіальна громада станом на 01.01.2025 року налічує 345 об’єктів нежитлового нерухомого майна комунальної власності загальною площею 250,4 тис.кв.м.
Проведено приватизацію 3 об’єктів комунальної власності, з них: 2 об’єкти нерухомості приватизовані шляхом проведення аукціону в електронній торговій системі «Прозоро.Продажі» та 1 – шляхом викупу орендарем з урахуванням здійснених невід’ємних поліпшень.
Стартова ціна 2 об’єктів через аукціон – 559,3 тис.грн. з ПДВ; ціна продажу 913,1 тис.грн. з ПДВ.
До бюджету Коростенської МТГ від приватизації об’єктів у 2024 році надійшло 1,08 млн.грн. Також були оголошені аукціони ще по 2 об’єктах, але вони не відбулись у зв’язку з відсутністю учасників.
Станом на 01.01.2025 року в оренду передано 180 об’єктів комунальної власності (28,97 тис.кв.м.), з початку року балансоутримувачами нараховано 3,6 млн.грн. орендної плати., отримано – 3,4 млн.грн. що на 36% більше, ніж у 2023 році (2,5 млн.грн.), заборгованість 148,5 тис.грн. (0,4 міс.).
Протягом 2024 року передано в оренду 34 об’єкти нерухомого майна, в тому числі проведено 3 аукціони в електронній торговій системі «Prozorro.Продажі».
Проведено обстеження технічного стану нерухомого майна комунальної власності, складено 26 актів. Рішеннями міської ради надані дозволи балансоутримувачам на списання 9 нежитлових та 14 житлових об’єктів у зв’язку з неможливістю їх подальшої експлуатації.
Також протягом року спільно з балансоутримувачами проводилась робота зі списання рухомого майна комунальної власності, яке непридатне для подальшої експлуатації. З початку року міською радою надано дозвіл на списання 33 одиниць.
У 2024 році Програмою соціального та економічного розвитку Коростенської громади на 2024 рік планувалось розроблення Положення про оренду майна Коростенської міської територіальної громади, яке не розроблене у зв’язку з тим, що на даний час це питання не актуальне. Процес передачі в оренду комунального майна здійснюється відповідно до чинного законодавства.
Основні показники розвитку:
У зв’язку з відсутністю коштів не вдалось розпочати розробку Комплексного плану просторового розвитку громади, який дав би можливість забезпечити суб’єктів господарської діяльності актуальною інформацією про нове будівництво. Цей напрямок роботи залишається в пріоритеті на 2025 рік, в тому числі із залучення коштів технічної (грантової) допомоги.
За кошти бюджету громади у 2024 році виконані топографо-геодезичні роботи для розробки містобудівної документації сільських населених пунктів в масштабі 1:2000, та поза меж в масштабі 1:10000. Вартість робіт склала 5,27 млн.грн.
У звітному році проведена значна робота щодо створення меморіального комплексу “Алея слави Героїв – війська небесного”. Місцем меморіального комплексу визначена територія за пам’ятником Покрови Божої Матері, навпроти МПК Т. Шевченка. Проєкт меморіального комплексу обговорений та погоджений з родинами загиблих Захисників України.
В кінці 2024 року завершений тендер на проведення будівництва захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) подвійного призначення на території Коростенського міського ліцею № 8. Вартість робіт становитиме 30,1 млн.грн., кінцевий термін будівництва 01.09.2025 з можливістю дострокового виконання.
У 2024 році відділом архітектури та містобудування опрацьовано 526 звернень та скарг, підготовлено та видано 28 будівельних паспортів з них 20 – на нове будівництво, решта – на реконструкцію існуючої забудови.
Через Центр надання адміністративних послуг надано 325 послуг, включаючи:
Завершується робота з наповнення та верифікації 580 вулиць по 44 населених пунктах Коростенської міської територіальної громади в Єдиному державному реєстрі адрес України. Забезпечено підключення та ведення Містобудівного кадастру на державному рівні.
У 2024 році на території ІП «Коростень» на 93% побудовано фабрику з виготовлення меблевих компонентів №2. Для облаштування території індустріального парку у звітному періоді було залучено 168,5 млн.грн.
Середня зарплата робочого будівельної сфери в Коростенській міській громаді у 2024 році склала приблизно 17,5 тис.грн. в той час, як середня по Україні становить 25,0 тис.грн.
Загальна площа житлових будівель, прийнятих в експлуатацію, по Коростенському району за січень вересень 2024 року становила 11,1 тис. м².
Найбільш значущими об’єктами за 2024 рік, на будівництво яких видані вихідні дані (містобудівні умови та обмеження):
Автомобільний транспорт
Місто Коростень є основним транспортним вузлом на території Коростенського району. Через автостанцію Коростень щоденно курсує близько 90 міжміських та приміських автобусів.
В межах Коростенської МТГ пасажирські перевезення в 2024 році здійснювались на 9 міських та 5 приміських маршрутах.
В поточному році кількість фактично виконаних рейсів на міських автобусних маршрутах збільшилась на 1,2%. За 2024 рік перевезено 1,5 млн. пасажирів.
По місту Коростень та населеним пунктам Коростенської міської територіальної громади забезпечується пільгове перевезення громадян. За звітний період перевезено 577,1 тис. осіб які мають право на пільговий проїзд (в середньому 1,6 тис.осіб щоденно). В порівнянні з 2023 роком кількість таких пасажирів зменшилась на 4,0%. З бюджету громади в поточному році на компенсацію витрат перевізникам за пільговий проїзд автомобільним транспортом фактично використано 5,3 млн.грн., з них 41,0 тис.грн. – за проїзд на маршрутах приміського сполучення в межах Коростенської міської територіальної громади.
Підтримка відповідного технічно-санітарного стану автобусів для належного виконання пасажирських перевезень, є одним з головних завдань перевізників. Зростання вартості пального, запасних частин для ремонту та утримання автотранспорту в робочому стані, ускладнює їх виконання. Враховуючи це, в грудні 2024 року виконавчим комітетом Коростенської міської ради було прийнято рішення щодо підняття з 1 січня 2025 року вартості тарифів на пасажирські перевезення міським транспортом до 15,00 грн.
З метою підвищення зручності користування громадським транспортом та для контролю за його роботою, використовується система диспетчерського контролю Dozor, яка має мобільний додаток для населення, що дозволяє у режимі реального часу отримувати інформацію про місце перебування автобусів на маршруті.
Залізничний транспорт
АТ “Укрзалізниця” досягла обсяги пасажирських перевезень довоєнного рівня. Зі станції Коростень відправляється 14 поїздів приміського, 1 регіонального та 14 пасажирських поїздів далекого сполучення. Відновлено міжнародний маршрут «Дарниця – Львів – Славсько», який дає можливість легко дістатися до м.Варшави (Польща).
З бюджету міської територіальної громади на забезпечення компенсації витрат за перевезення пільгових категорій громадян залізничним транспортом в 2024 році використано 3,5 млн. грн.
Проблемні питання розвитку:
Зв’язок та інформаційні технології
На території Коростенської громади працює 6 відділень та 41 поштомат Нової Пошти. Крім того, провадять діяльність служби кур’єрської доставки: Делівері, Поштомати ПриватБанку, Meest та інші.
Також працюють 10 відділень АТ «Укрпошти», які забезпечують максимальне надання соціально важливих послуг: доставка пенсій, ліків, товарів широкого вжитку, прийманні платежів. В селах громади поштові послуги переважно надаються пересувними відділеннями поштового зв’язку. Як і в попередні роки, зберігається тенденція до зменшення обсягів наданих послуг відділеннями поштового зв’язку.
АТ “Укрпошта” у 2024 році запустила послугу доставки “на наступний день” і розробила новий мобільний додаток для більш зручного користування послугами. В рамках реалізації програми “Доступні ліки”, готуються до запуску склади для доставки ліків.
У 2024 році з бюджету міської територіальної громади на компенсацію витрат, пов’язаних з наданням пільг з оплати послуг зв’язку населенню громади використано 351,0 тис.грн.
У 2024 році бюджет Коростенської міської територіальної громади виконувався в умовах воєнного стану та значного скорочення надходжень через зміну механізму зарахування ПДФО з військовослужбовців до державного бюджету.
Обсяг доходів бюджету громади за рік становив 888,4 млн.грн., що на 16,1% менше у порівнянні з 2023 роком (1 061,9 млн грн). Видаткова частина бюджету склала 1 103,8 млн.грн., що на 13,5% більше, ніж у 2023 році (1 117,0 млн.грн.). Дефіцит загального фонду бюджету становив 24,7 млн.грн. та був покритий за рахунок використання вільного залишку коштів (187,4 млн.грн.) та пред’явлення цінних паперів (9,9 млн.грн.).
Основну частину доходів загального фонду склав податок та збір на доходи фізичних осіб (357,8 млн.грн.), що на 280,3 млн.грн. менше, ніж у 2023 році через втрату надходжень від військовослужбовців. Однак, у співставних умовах (без ПДФО військових) доходи бюджету громади зросли на 118% завдяки збільшенню надходжень від акцизного податку (+13,8 млн.грн.), єдиного податку (+18,9 млн.грн.), та рентної плати за користування надрами (+43,0 тис.грн.).
У структурі видатків найбільшу частку зайняли витрати на освіту (50,3% бюджету, 540,9 млн.грн.), що на 14,8% більше, ніж у 2023 році. Видатки на охорону здоров’я зросли на 1,8 % (87,7 млн.грн.), на соціальний захист – на 45,8% (62,7 млн.грн.), на культуру – на 15,6% (28,9 млн.грн.), а на фізичну культуру і спорт – на 14,7% (18,3 млн.грн.).
Витрати на житлово-комунальне господарство склали 76,4 млн.грн., що на 3,7% більше, ніж у 2023 році, а видатки на будівництво та регіональний розвиток скоротилися на 55,2% (9,8 млн.грн.).
Попри складну економічну ситуацію, громада забезпечила виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери в повному обсязі та без затримок. На це спрямовано 454,9 млн.грн., що на 18,6% більше, ніж у 2023 році. Також суттєво зросли витрати на продукти харчування для бюджетних установ (+47,1 %), медикаменти та перев’язувальні матеріали (+52,5 %).
Пріоритетом залишалося фінансування місцевих програм – у 2024 році їх було профінансовано на 388,0 млн грн, що забезпечило реалізацію ключових соціально-економічних ініціатив громади.
Показники доходів і видатків з бюджету громади
У 2024 році у Коростенській громаді реалізовувались заходи «Програми по залученню інвестицій та поліпшенню інвестиційного клімату на 2020-2024 роки», що спрямована на підвищення інвестиційної привабливості та створення сприятливих умов для розвитку бізнесу в регіоні.
З звітному році поновлено інформаційну базу інвестиційного потенціалу Коростенської громади в українській та англійській версії. Оновлювалися бази інвестиційних пропозицій, земельних ділянок greenfield та brownfiеld, виробничих приміщень, проектів та розміщувалися на офіційному сайті громади. Сформовано базу підприємств, що зацікавлені в залученні інвестицій.
Організовувалися та проводилися презентаційні та комунікаційні заходи, робочі зустрічі, конференції, круглі столи з підприємствами, організаціями та інвесторами, форуми. Всі заходи спрямовані на формування позитивного інвестиційного іміджу Коростенської територіальної громади висвітлювалися в засобах масової інформації, на офіційних інтернет-сторінках громади та сторінках соціальних мереж. Підвищувався професійний рівень службовців, які беруть участь в інвестиційних процесах. Забезпечувався організаційно-інформаційний супровід інвесторів.
У зв’язку з обмеженим фінансуванням у 2024 році не було реалізовано розробку бренду Коростенської міської територіальної громади та не виготовлено промо-ролик про громаду. В зв’язку з відсутністю документів на земельну ділянку, не розроблена Концепції створення Еко-індустріального парку по переробці твердих побутових відходів, що заплановано побудувати в с.Клочеве Коростенського району, всі ці заходи перенесені для виконання в «Комплексну програму економічного розвитку Коростенської міської територіальної громади на 2025-2027 роки», завдання та заходи якої спрямовані на розв’язання соціальних проблем, підвищення зайнятості населення, модернізацію виробництв та впровадженню нових технологій.
У 2024 році до індустріального парку «Коростень» було залучено інвестицій на суму 222,8 млн.грн., створено 59 робочих місць. Залучено нового учасника індустріального парку ТОВ «Резалт Еко». Всього за весь період функціонування індустріального парку «Коростень» було забудовано 19,6 га території, залучено 509,3 млн.грн. інвестицій та створено 166 робочих місць. На кінець 2024 року відсоток забудови індустріального парку становить 46,5%.
Керуюча компанія індустріального парку «Коростень» ТОВ «Керуюча компанія «Коростенський індустріальний парк» отримала державне фінансування на будівництво автомобільної дороги від території індустріального парку до міжнародної автомобільної траси МО7 Київ – Ковель – Ягодин вартістю 168 млн.грн. з яких 50% кошти держави, 50% – інвестора.
У 2024 році Коростенська міська рада прийняла рішення «Про створення двох нових індустріальних парків на території Коростенської міської територіальної громади». Індустріальний парк № 1 – на двох земельних ділянках, які розділені дорогою, площею 78,02 га за адресою м. Коростень, провулок Залізничний, 7. По даному індустріальному парку розроблений проект концепції. Індустріальний парк отримав робочу назву «Коростень-Подільський». Індустріальний парк № 2 – на земельній ділянці площею орієнтовно 18,85 га що розташована за межами населених пунктів Коростенської міської територіальної громади. Сформована проектна ідея щодо створення на території Коростенської міської територіальної громади еко-індустріального парку для розміщення підприємств по переробці відходів (сміттєсортувальної лінії, компостування, станції для збору фільтрату та добування біогазу) та іншої супутньої інфраструктури.
У 2024 році Коростенська громада продовжила активно розвивати партнерські відносини та реалізовувати важливі проєкти, які передбачались Програмою економічного та соціального розвитку громади на 2024 рік.
Підписано 3 угоди з організаціями: ГС «Український фонд енергоефективності та енергозбереження», ТОВ «Економіка Довіри», ГО «Ветерани на сторожі миру». Представники громади пройшли 9 курсів, зокрема з проєктного менеджменту, міжнародної співпраці та англійської мови.
Оновлено та створено інвестиційний та соціальний паспорти громади, що розміщені на офіційному сайті.
Протягом звітного року успішно реалізовано кілька важливих проєктів у сферах:
Робота громади також була спрямована на підтримку поточних проєктів, які продовжуватимуться у 2025 році. Серед них – проєкт «Спільне майбутнє», спрямований на аналіз громади, підвищення громадської участі та розробку рекомендацій для ефективного управління. Також активно реалізується ініціатива «Лабораторія громадянської участі» щодо переосмислення та подальшої реконструкції колишньої площі Комсомолу в площу Молоді. Ці проєкти виконуються за підтримки USAID, CEDOS та інших партнерів.
Громада активно брала участь у національних та міжнародних заходах. Зокрема, представники Коростеня відвідали Європейський форум стійкості міст у Валенсії, форум з відновлення України в Берліні та інші важливі події. У результаті громада стала членом Європейського секретаріату ICLEI, що відкриває додаткові можливості для сталого розвитку. Підтримується співпраця з містами-партнерами, серед яких Укмерге (Литва), Бурж (Франція), Аненій-Ной (Молдова) та Малверн (Великобританія). Завдяки цим заходам громада розширила міжнародну присутність і зміцнила партнерські зв’язки.
Дія воєнного стану в Україні вплинуло на всі сфери життєдіяльності в тому числі і на розвиток підприємництва. Але навіть в умовах повномасштабного вторгнення в 2024 році зберігається тенденція пожвавлення підприємницької діяльності. Зареєстровано 26 (в 2023 .р – 30 ) та припинено діяльність 8 (в 2023 році – 19) юридичних осіб. Зареєстровано 471 (в 2023 р – 552 осіб) фізичних особи-підприємця та припинено діяльність 241 (в 2022 р – 268 осіб) (в основному ті які працювали на міських ринках та підприємці пенсіонери).
Всього на території Коростенської міської територіальної громади зареєстровано 3726 суб’єктів господарювання, з них 899 юридичні особи, 2780 фізичних осіб-підприємців та 47 фізичних осіб, які провадять незалежну діяльність.
Надходження до бюджету громади від сплати єдиного податку становлять 77,7 млн. грн., що на 1,0 млн. грн. більше очікуваного показника та на 18,9 млн. грн. більше показника 2023 року. Приріст суми надходжень від сплати єдиного податку пояснюється збільшенням доходів у звітному періоді підприємств III-IV групи.
У 2024 році у місті Коростень відкрили новий регіональний офіс «Зроблено в Україні» – центр підтримки мікро- та малого бізнесу, який стане важливим ресурсом для підприємців та новачків у бізнесі. Цей офіс надає інформацію та консультації про актуальні державні й регіональні програми підтримки бізнесу.
Окрім допомоги у бізнес-питаннях, в офісі можна отримати консультації щодо інших державних програм. Зокрема, можна дізнатися про пільгову іпотеку єОселя та про національну програму кешбеку.
Центром надання адміністративних послуг забезпечується надання 409 послуг, зокрема, з питань реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, речових прав на нерухоме майно, виробництва та обігу окремих видів продукції, архітектурно-будівельної діяльності, видачі документів дозвільного характеру.
В зв’язку з ситуацією в країні в 2022 та 2023 роках не проводились конкурси на визначення кращого підприємця року, але вже в 2024 році відновили та відзначили кращих підприємців громади. Запроваджено 17 номінацій в яких нагородили 25 підприємців та вперше відзначили підприємців в аграрній сфері. Серед них є і такі самозайняті особи: Світлана Володимирівна Ярош підприємиця, яка разом із сім’єю та однодумцями в 2022 році заснувала лавандову садибу “Viola” у селі Сингаї; Володимир Олександрович Клименко професійний бджоляр, який працює у галузі бджільництва вже понад 10 років, має в господарстві 140 бджолосімей місцевої породи, Іван Володимирович Сивець, спеціалізується на вирощуванні полуниці та ожини в с.Бехи.
В зв’язку з обмеженістю коштів, а також наявністю значної кількості грантових програм для малого та середнього бізнесу не виділялись кошти на фінансову підтримку суб’єктів господарювання шляхом часткового відшкодування з бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими суб’єктами малого та середнього підприємництва для реалізації бізнес-проектів.
Корисна інформація, заходи та семінари для підприємців публікувались на сторінці Управління економіки в соціальній мережі Facebook та на офіційному сайті Коростенської міської ради.
Підприємці громади в звітному році приймали участь в проєкті «Кава з бізнесом» від НУО «Сучасний формат» та в співпраці з управлінням економіки. Мета заходу – презентація та обговорення із представниками бізнесу ключових проблем, перешкод, викликів, а також поділитися актуальними можливостями для бізнесу: презентація та обговорення актуальних грантових можливостей. Для участі було запрошено 16 представників фізичних осіб підприємців.
На жаль, війна й досі триває, але податкові послаблення, які були запроваджені законодавцями, щоб полегшити функціонування бізнесу в цей нелегкий час, переглянули. Бізнес виснажився за роки війни із-за вартості енергоресурсів, мобілізації працівників, обмеженого доступу до фінансових ресурсів та низької платоспроможності покупців.
В звітному році прийнята Комплексна програма економічного розвитку Коростенської міської територіальної громади на 2025-2027 роки. Заходи спрямовані на підтримку суб’єктів МСП, а саме: стимулювання підприємницької діяльності; підвищення ефективності взаємодії бізнесу громади і влади для посилення інвестиційної діяльності регіону; ресурсна та інформаційна підтримка розвитку малого підприємництва.
У 2024 році сфера торгівлі, громадського харчування та побутових послуг у Коростенській громаді продовжувала працювати в умовах значних економічних викликів.
Роздрібний товарообіг у місті досяг 75% довоєнного рівня, що відповідає темпам відновлення, зафіксованим у 2023 році. Значна частина покупок перемістилася до онлайн-формату, який досяг показників довоєнного періоду.
У 2024 році реалізація запланованих заходів відбувалася з певними коригуваннями. Відкриття двох торгових центрів загальною площею до 3-х тисяч квадратних метрів було перенесено на 2025 рік. Підвищення цін на продукти харчування склало лише 15% замість прогнозованих 30-40%, проте все одно створило значне навантаження на споживачів і бізнес.
Для підтримки місцевих підприємств із бюджету громади було поповнено статутний капітал комерційного виробничо-торгового підприємства «Коростеньхарч» у сумі 200,0 тис. грн, що сприятиме стабільній роботі підприємства. Також КП «Коростенська центральна міська аптека №1» отримало фінансову підтримку в розмірі 300,0 тис.грн. для забезпечення економічної стабільності, покриття витрат на енергоносії та утримання приміщення.
Нових великих торгових площ у 2024 році не вводилося в експлуатацію, однак було відкрито 9 нових закладів, серед яких 5 аптек, 2 магазини ювелірних виробів та 2 меблевих салони. Проведений капітальний ремонт 7 магазинів ТК «Полісся-Продукт», де створено зони відпочинку та кулінарні відділи.
Економічна ситуація у 2024 році значно вплинула на бізнес-середовище. Підвищення тарифів на електроенергію на 64% і акцизів призвело до загального зростання споживчих цін на 11%. Найбільше подорожчали овочі та фрукти, вартість цукру залишилася стабільною, а одяг і взуття подешевшали на 4%.
У 15% закладів торгівлі та ресторанного господарства було знижено заробітну плату працівникам через зростання витрат і низьку купівельну спроможність населення. Порівняно з 2023 роком, коли відкрито 15 нових закладів торгівлі, показники 2024 року свідчать про зменшення активності в цьому секторі.
Основними викликами для бізнесу стали висока вартість енергоресурсів, мобілізація працівників, обмежений доступ до фінансових ресурсів і зниження купівельної спроможності населення. На 2025 рік бізнес очікує додаткових складнощів через заплановане скасування пільг і збільшення податків, що вже формує песимістичні настрої серед підприємців. Попри це, модернізація існуючих торгових об’єктів та стабілізація онлайн-торгівлі свідчать про адаптацію підприємств до нових умов.
Сфера торгівлі та побутових послуг у 2024 році демонструвала часткове відновлення, проте залишалася вразливою до зовнішніх економічних викликів. Відсутність відкриття нових великих об’єктів та поступове зниження активності бізнесу вимагають посиленої підтримки підприємництва та стимулювання споживчого попиту в наступному періоді.
У 2024 році Коростенська громада активно працювала над покращенням житлово-комунального господарства, витративши на ці потреби 66,2 млн.грн., що становить 51,5% від запланованого фінансування.
На утримання та ремонт мереж вуличного освітлення спрямовано 16,1 млн.грн. Виконано ремонт мереж загальною протяжністю 4547 м.п. на 35 вулицях міста та 7 населених пунктах громади, встановлено опори та ліхтарі, зокрема на вул. Трипольського та С. Кемського, відремонтовано та замінено 82 ліхтарі. Закуплено 563,9 тис. кВт/год електроенергії для освітлення на суму 5,1 млн.грн.
Догляд за зеленими насадженнями профінансовано на 4,7 млн.грн. Видалено 258 аварійних дерев, проведено обрізку 880 дерев, видалено 5,4 тис. чагарників, викошені газони на площі 124,4 тис.м², доглянуті квітники (2,4 тис. м²) і висаджені квіти на 0,6 тис.м².
На ремонт об’єктів благоустрою виділено 4,1 млн.грн. Проведено ремонт МАФів, укріплення підпірної стінки в парку «Древлянський», а також ремонт мосту в районі «Бровар». На утримання, прибирання парків та скверів у 2024 році з місцевого бюджету було профінансовано 3,5 млн.грн.
У 2024 році на догляд за кладовищами профінансовано на 5,2 млн.грн. На всіх кладовищах громади виконувались роботи з видалення чагарників, викошуванню травостою та вивозу сміття загальним обсягом 7,8 тис.м³. Основні роботи виконувалися на кладовищі по вул. І. Котляревського, де укріплено огорожу, облаштовано сектор для почесних поховань, встановлено флагшток і пам’ятний знак загиблим військовим, лавки, замінено прапори. Роботи виконані на суму 5,1 млн.грн. Протягом року Комунальним виробничо-господарським підприємством проведено захоронення 44 одиноких громадян та осіб, що мають право на безоплатне поховання, витрачено коштів з бюджету на суму 170,4 тис. грн.
У 2024 році з місцевого бюджету були профінансовані заходи із забезпечення належного стану доріг та тротуарів для безпечного руху транспорту та пішоходів на загальну суму 27,9 млн.грн. Виконано ямковий ремонт площею 11,1 тис.м², асфальтування – площею 5,6 тис.м² та профілювання доріг міста, мікрорайонів загальною площею 769,8 тис.м², та вулиці старостинських округів площею 648,6 тис. м². Нанесено розмітку на 5,4 тис.м², встановлено 84 дорожніх знаки, модернізовано світлофори та облаштовано безпеку пішохідних зон.
Працівниками КВГП систематично здійснюється збір та вивіз сміття, яке накопичується в урнах, що встановлені в громадських місцях, на зупинках автотранспорту. За 2024 рік зазначеного сміття вивезено майже 4 ,0 тис.м³.
На організацію благоустрою при проведенні державних, релігійних та місцевих свят у 2024 році з місцевого бюджету профінансовані заходи на загальну суму 30,3 тис.грн. КВГП проводились роботи з підготовки до святкування новорічних свят, підключення святкової ілюмінації по місту, демонтаж та монтаж металевої ялинки на площі біля міськвиконкому.
На регулювання чисельності безпритульних тварин гуманними методами (відлов, стерилізація та перетримка безпритульних тварин) у 2024 році з бюджету громади використано кошти в сумі 99,0 тис.грн. На території міста підрядною організацією відловлено, простерилізовано та ідентифіковано 45 безпритульних тварин (собак).
На будівництво, капітальний ремонт та реконструкція об’єктів благоустрою у 2024 році з бюджету виділені кошти в сумі 1,3 млн.грн. На будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт доріг витрачено 71,5 тис.грн. За ці кошти виконано роботи з нанесення дорожньої розмітки по вул. Ковельській та оплачені послуги авторського нагляду по цьому об’єкту. На будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт тротуарів витрачено 1,2 млн.грн.
У 2024 році у сфері житлово-комунального господарства громади було реалізовано низку заходів для покращення інфраструктури та підтримки роботи комунальних підприємств.
На будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт водопровідно-каналізаційних мереж витрачено майже 3,0 млн.грн. Проведено капітальний ремонт напірної каналізаційної мережі на вул. С. Кемського (504 м.п.) та водопровідної мережі на вул. Р. Шухевича (708 м.п.).
У галузі теплопостачання витрачено 4,8 млн грн. Завершено капітальний ремонт теплових мереж, замінено газові пальники в котельнях, що дозволило 20-й котельні перейти на автоматичний режим роботи. Виконано реконструкцію 125 теплових пунктів із встановленням дистанційного модемного зв’язку.
На переоснащення підприємств житлово-комунального господарства спрямовано 19,8 млн.грн. Придбано підмітальну машину, два розкидачі піску, сміттєвоз і фронтальний навантажувач, що значно підвищило якість обслуговування громади.
На підтримку комунальних підприємств виділено 37,9 млн.грн, з яких 30,9 млн.грн. спрямовано на погашення різниці в тарифах. КП «Водоканал» отримало 3,3 млн.грн. на придбання насосів і модульної будівлі для забезпечення роботи КНС. КП «Теплозабезпечення» отримало кошти на покриття тарифних витрат, а КВЖРЕП №1 – 2,8 млн.грн. на поточний ремонт об’єктів комунальної власності.
У сфері житлово-комунального господарства громади було реалізовано ряд заходів передбачених програмою на 2024 рік. Всі вони спрямовані на покращення благоустрою, модернізацію інфраструктури та підвищення рівня комфорту мешканців. Значним досягненням стало впровадження енергосервісного договору для Коростенського КП «Водоканал», в рамках якого встановлено сонячну електростанцію потужністю 100 кВт, що дозволило суттєво знизити споживання електроенергії. Також проведено капітальний ремонт водопровідної мережі по вул. Романа Шухевича (708 м.п.) та напірної каналізаційної мережі по вул. С. Кемського (504 м.п.). Впровадження проекту про встановлення Нової фільтрувальної станції (Хлораторна станція) розпочався в рамках програми “Відновлення”, та проходить тендерну процедуру, у зв’язку з чим його реалізація переноситься на 2025 рік.
На жаль, проєкт по реконструкції вулично-дорожньої мережі, запланований на 2024 рік, не була реалізована через обмежене фінансування.
Громада продовжує покращувати стан житлово-комунального господарства, зосереджуючи зусилля на утриманні інфраструктури, догляді за територіями та забезпеченні належного рівня благоустрою, попри обмежене фінансування.
У 2024 році Коростенська громада здійснила низку заходів для охорони навколишнього природного середовища, підтримки екологічної рівноваги та зниження впливу антропогенних чинників.
Серед планованих заходів підготовлений Комплексний план організаційних заходів з охорони навколишнього природного середовища на 2025 рік, а також розроблено Екологічний паспорт громади за 2024 рік.
У рамках стратегічної екологічної оцінки надано методологічну допомогу щодо планувальних документів, зокрема для розробки детальних планів території для будівництва автозаправних комплексів, вітряного парку та інших об’єктів. Також виконано вимоги Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» шляхом розміщення повідомлень про плановану діяльність підприємств, таких як АТ «НАЕК Енергоатом», ТОВ «ЛЮКС ГРАНІТ», АТ «Укрзалізниця» тощо.
З метою зменшення екологічного навантаження проводився моніторинг якості повітря, ґрунтів і води. На сайті міської ради та інформаційних дошках розміщено 10 повідомлень щодо дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферу підприємствами громади. Проведено 79 інформаційно-роз’яснювальних заходів із залученням населення, у тому числі через вебінари та семінари, з тем, пов’язаних із забороною спалювання листя, збереженням природи від пожеж, правилами поводження з відходами тощо.
Протягом року відділ здійснював реагування на звернення громадян щодо порушень природоохоронного законодавства. Серед таких випадків: скарги на забруднення земель сільськогосподарськими відходами, підтоплення присадибних ділянок, несанкціоноване зливання каналізаційних відходів і незаконний видобуток піску. У співпраці з профільними органами було проведено низку обстежень та організовано заходи для усунення цих проблем.
У рамках реалізації національної екологічної політики громада активно долучалася до освітніх і консультаційних заходів. Представники громади брали участь у всеукраїнських вебінарах, тренінгах і форумах з питань адаптації до змін клімату, управління біовідходами, екологізації регіонального управління та інших актуальних тем.
Проведено комплексну роботу для збереження водних ресурсів, включаючи очищення річки Уж і моніторинг якості питної води. За допомогою спеціальної установки TRUXOR DM5045 виконано роботи з очищення водної поверхні річки в місцях масового відпочинку.
На період дії воєнного стану в Україні та протягом наступного року після його закінчення, органи статистики обмежені в поширенні інформації щодо демографічних показників.
Водночас за даними Центру надання адміністративних послуг, згідно з реєстром територіальної громади, на території Коростенської міської територіальної громади зареєстровано 64,6 тис. осіб, в т.ч. чоловіків: 28,6 тис.осіб (44,3%), жінок: 36,0 тис.осіб (55,7%).
Віковий розподіл | Чоловіки | Жінки |
Коростенська громада приймає громадян, які постраждали від російської агресії та шукають прихистку в безпечних регіонах країни. На початок 2025 року зареєстровано 2744 внутрішньо переміщених осіб, 650 з яких – діти, 500 осіб – пенсіонери, 257 осіб з інвалідністю та 1046 – працездатні особи. Кількість ВПО, в порівнянні з початком 2024 року суттєво не змінилась.
За даними Коростенського відділу державної реєстрації актів цивільного стану на території громади за 2024 рік народилось 534 дитини (у 2023 році – 580), померло 1831 особа (у 2023 році – 1762). На жаль показники смертності населення переважає над народжуваністю в 3,4 рази, а у порівнянні до 2023 року він збільшився на 4%.
Середні показники по вікових групах показують, що найбільше населення належить до вікової категорії від 27 до 59 років, що може вказувати на велику кількість працездатного населення в громаді. Проте зменшення кількості дітей та молоді може свідчити про можливу демографічну кризу в майбутньому.
Сфера зайнятості продовжує адаптуватися до нових викликів у бік підвищення ефективності активних програм та доступності надаваних послуг. Зокрема, збільшення кількості активних програм мотивує роботодавця до розширення бізнесу, створення нових робочих місць та отримання компенсаційних виплат, які фінансово підтримують в економічно складний час.
Протягом 2024 р. послугами служби зайнятості скористалося 1571 осіб (в 2023 році 1700 осіб) в т.ч. 1273 безробітних. Протягом звітного періоду за сприяння центру зайнятості працевлаштовано 613 незайнятих громадян в т.ч. 315 безробітних. Рівень працевлаштування 39% (в 2023 році – 40%).
Працевлаштовано 12 осіб з числа вимушено переміщених осіб (в 2023 році 29 осіб) з наданням компенсації роботодавцям на оплату праці протягом 3 місяців з дня працевлаштування у розмірі мінімальної заробітної плати.
Для підвищення конкурентоздатності громадян на ринку праці та відповідно до потреб роботодавців у працівниках конкретних професій, професійним навчанням охоплено 225 безробітних.
У громадських роботах та інших роботах тимчасового характеру брали участь 45 безробітних. На оплату праці за період участі в громадських роботах витрачено 788,0 тис.грн. в т.ч. 394,0 тис.грн. кошти бюджету територіальної громади.
З метою ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного, природного та воєнного характеру, що виникли в період воєнного стану та їх наслідків в 2024 році продовжено проведення суспільно корисних робіт для безробітних громадян на виконання таких видів робіт, як облаштування блокпостів, патрулювання міста, охорона адміністративних приміщень, ліквідація пошкоджень на об’єктах. За звітний період прийняло участь 256 безробітних (в 2023 році 100 безробітних) на оплату праці витрачено 1954,5 тис. грн. (в 2023 році 490,5 тис.грн.).
Представникам малого та середнього бізнесу для розвитку та розширення бізнесу за Державними програмами надаються мікро гранти у сумі до 250 тис грн. У 2024 році 17 підприємців громади подали документи, пройшли конкурсні відбори та отримали грантових коштів на суму 4,1 млн грн. Ними планується створити 34 нових робочих місць.
Основні показники розвитку
Проаналізувавши основні показники служби зайнятості, ми бачимо що зберігається тенденція до попиту на працівників, на 164% збільшилась кількість працівників, які пройшли підвищення кваліфікації та перепідготовку, на 74% збільшилась кількість працевлаштованих внутрішньо переміщених осіб, також на 14% зросли середні виплати по безробіттю.
Оновлений ресурс для шукачів роботи та роботодавців «Єдиний портал вакансій» з вдосконаленим алгоритмом пошуку роботи за професією, доступний для всіх шукачів роботи та відкриває широкі можливості швидкого пошуку актуальних вакансій.
Зростання реальних доходів українців у 2024 році значно сповільнилося через прискорення інфляції. Це означає, що попри підвищення зарплат, вартість товарів і послуг росла значно швидше, що суттєво зменшило купівельну спроможність громадян, та обмежило темпи покращення рівня життя. Навіть з підвищенням номінальних зарплат люди не можуть дозволити собі купити стільки ж товарів і послуг, скільки вони могли б у попередні роки, що, зокрема, відчувається на пенсіях та інших соціальних виплатах.
В 2024 році середня заробітна плата зросла порівняно з 2023 роком на 961 грн. (або на 12%) та склала 8 939 грн. на одного жителя громади.
Водночас загальний фонд оплати праці по громаді у 2024 році становив 1 029,7 млн.грн., що на 357,9 млн.грн. (або 25,8%) менше ніж 2023 року, в зв’язку з вилученням з показників громади суми коштів, які отримували військовозобов’язані.
Протягом 2024 року розмір мінімальної заробітної плати піднімався у два етапи: з 1 січня – 7100 грн, з 1 квітня – 8000 грн. Але розмір прожиткового мінімуму на одну особу залишився незмінними і становить 2920 грн., а для основних соціальних і демографічних груп населення:
Щодо пенсійного забезпечення, спостерігається суттєве зниження через зменшення або скасування “чорнобильських доплат”. Середня пенсія у громаді становила 5339 грн. на кінець 2024 року, що на 10% менше, ніж у 2023 році. З урахуванням інфляції на рівні 12%, реальне зниження пенсій може бути більш суттєвим.
Проте пришвидшення інфляції цього року сповільнює доходи в реальному вимірі. Тому із середини року річні темпи зростання реальних доходів населення знизилися до 10% у річному показнику.
Протягом року проводилось інформування населення і роботодавців щодо дотримання норм трудового законодавства та легалізації трудових відносин, як запоруки соціального захисту найманих працівників.
Для розв’язання проблеми легалізації виплати заробітної плати здійснено майже 300 перевірок суб’єктів господарювання щодо дотримання ними законодавства з праці та укладання ними трудових відносин з найманими працівниками. В ході перевірок виявлено та легалізовано 79 неоформлених працівників.
Управлінням праці та соціального захисту населення, виконавчим комітетом Коростенської міської ради приділяється постійна увага розв’язанню проблеми дотримання трудового законодавства на підприємствах, установах, організаціях Коростенської міської територіальної громади. В разі виявлення порушень трудового законодавства інформація передається до органів прокуратури для вжиття заходів адміністративного впливу. Так всім суб’єктам господарювання, на яких були виявлені неоформлені працівники були надіслані листи з попередженнями про порушення трудового законодавства. Щодо 6 суб’єктів господарювання передані матеріали в ДПС Житомирської області.
У 2024 році в громаді продовжувалася реалізація заходів із забезпечення соціального захисту населення, зокрема у сфері охорони праці. Основну увагу приділено інформаційно-роз’яснювальній роботі та консультуванню роботодавців щодо дотримання законодавства про працю. Протягом року надано консультаційну допомогу 123 фізичним та юридичним особам.
Упродовж року тривала робота щодо забезпечення соціального захисту ветеранів війни, осіб з інвалідністю та малозабезпечених громадян у межах Комплексної програми «Турбота» та Програми соціальної підтримки Захисників і Захисниць України та виконання запланованих заходів в Програмі соціального та економічного розвитку громади на 2024 рік. Реалізовано заходи з надання матеріальної допомоги, фінансової підтримки родинам загиблих військових, а також компенсаційних виплат фізичним особам, які надають соціальні послуги. На базі управління праці та соціального захисту населення створений відділ з питань ветеранської політики та відділу надання соціальних послуг. Водночас реалізація заходу щодо реконструкції об’єктів соціальної сфери під інклюзію із USAID «ГОВЕРЛА» не відбулася, оскільки даний проєкт не був підтриманий грантодавцем.
Важливим напрямком залишалося розслідування нещасних випадків на виробництві. За рік зафіксовано 7 випадків виробничого травматизму, з них 1 зі смертельним наслідком, а також 9 випадків професійних захворювань, за якими проведено розслідування та складено відповідні акти. У громаді триває реалізація міської програми з питань охорони праці на 2020-2025 роки та заходів із профілактики невиробничого травматизму, що сприяє підвищенню рівня безпеки праці та зменшенню ризиків для працівників.
Загальна сума використаних коштів в 2024 році на реалізацію заходів Програм щодо соціального захисту населення становить 6,7 млн.грн., а саме:
Загальна сума використаних коштів в 2024 році на реалізацію заходів Програми щодо соціального захисту Захисників і Захисниць України та членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України населення становить 5,5 млн.грн.
Коростенською організацією «Товариство Червоного Хреста України» надається допомога малозабезпеченим верствам населення. Управління праці спільно з товариством Червоного Хреста надавали допомогу особам, які перебувають у скрутних життєвих обставинах, а саме:
Основні показники розвитку:
На території Коростенської громади соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю проводять: служба у справах дітей, Центр комплексної реабілітації дітей з інвалідністю «Джерело надії»; Центр соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді; Коростенська міська організація товариства Червоного Хреста України; Центр соціальної підтримки дітей та сімей «Віри, Надії, Любові».
Відповідно до запланованих заходів у 2024 році за підтримки Естонського центру міжнародного розвитку ESTDEV підписаний меморандум щодо будівництва бомбосховища Коростенського міського центру соціальної підтримки дітей та сімей «Віри, Надії, Любові». На даний час в процесі розробки проєктно-кошторисна документація на будівництво об’єкта.
Не створено, як планувалось, відділення “Матері та дитини”, по типу тимчасового гуртожитку, з можливістю перебування осіб до 1 року. Даний захід був запланований за підтримки Норвезької місії, але на жаль не був реалізований. В той самий час БФ “Єлеон” надає такі послуги в с.Іскоростень, але лише внутрішньо-переміщеним особам.
Служба у справах дітей. Відповідно до Програми забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування у 2024 році було виділено 5,6 млн.грн. (1,01 млн.грн. – із місцевого бюджету, 4,6 млн грн – із державного бюджету) для створення дитячого будинку сімейного типу, в якому влаштовано 4 вихованці. Нині у громаді функціонують 10 дитячих будинків сімейного типу і 5 прийомних сімей. Протягом року на облік було поставлено 19 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, із яких 15 влаштовано під опіку, а 4 – у дитячі будинки сімейного типу.
Ведеться реєстр майна та житла, що належить дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування. На кінець 2024 року на первинному обліку перебуває 154 дитини, із яких 17 мають житло у приватній власності, 129 – право користування житлом, і 8 дітей залишаються без житла.
В рамках Програми забезпечення та захисту прав дітей упродовж звітного року забезпечувалося фінансування потреб дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей. 27 дітей отримали одноразову допомогу з досягненням 18-річного віку. До Дня усиновлення, залучивши родини, які виховують дітей-сиріт, проведено святкові заходи до Дня захисту дітей, новорічних і різдвяних свят, які охопили понад 1000 дітей різних категорій.
Програма захисту інтересів та прав дітей (2019–2026 роки) спрямована на реінтеграцію дітей із державних закладів у сім’ї та розширення спектра послуг для кризових сімей. У 2024 році лише одна дитина з громади перебуває в інституційному закладі.
Комунальна установа «Центр комплексної реабілітації дітей з інвалідністю «Джерело надії» Коростенської міської ради:
Послугами Центру у 2024 році стали 152 дитини, з них: 56 дітей з інвалідністю, 96 дітей, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності (діти від 0 до 4-х років), з них 5 дітей ВПО. У порівнянні з 2023 роком послуги з комплексної реабілітації отримали 121 дитина. З кожним роком направлень на отримання послуг комплексної реабілітації у Центр «Джерело надії» зростає, що свідчить про збільшення народжуваності дітей з вадами розвитку.
Фахівці Центру протягом 9 місяців 2024 року за підтримки «ЮНІСЕФ» (UNICEF) проходили навчання за програмою «Раннє втручання» та уже у 2025 році розпочали впровадження послуги. При Центрі «Джерело надії» була створена та укомплектована необхідним обладнанням, яке отримали від «ЮНІСЕФ» (UNICEF), кімната «Раннього втручання».
У 2024 році Коростенська громада продовжувала забезпечувати надання якісної первинної медичної допомоги відповідно до нормативів Міністерства охорони здоров’я України. Медичні послуги надавалися через мережу закладів охорони здоров’я громади, які працювали над покращенням доступу до послуг та їхньої якості.
Послуги з охорони здоров’я населення Коростенської громади надають:
Станом на кінець року із лікарями первинної ланки КНП «ЦПМСД» Коростенської міської ради укладено 50 тис.декларацій, що становить 67,4% від загальної кількості населення громади. Забезпеченість лікарями загальної практики склала 44 особи на 10 тис. населення, що відповідає державним стандартам. Упродовж року в заклади охорони здоров’я звернулося 186,7 тис. пацієнтів, а 85% населення охоплено профілактичними щепленнями.
Особливу увагу приділено профілактиці захворювань. Проведено туберкулінодіагностику 97% дітей та флюорографічне обстеження 75% дорослого населення, що дозволило своєчасно виявляти потенційні ризики.
На виконання програм охорони здоров’я із місцевого бюджету виділено 87,7 млн.грн. Зокрема, забезпечено пільгові категорії громадян медикаментами, підгузками для дітей з інвалідністю, продуктами лікувального харчування для осіб з орфанними захворюваннями. Важливою складовою стало фінансування ліків для пацієнтів із серцево-судинними захворюваннями, діабетом, бронхіальною астмою та іншими хронічними хворобами.
Громада брала участь у міжнародних проєктах. У рамках співпраці з ЮНІСЕФ реалізується проєкт із універсального патронажу дітей до 3 років, спрямований на раннє виявлення ризиків та профілактику захворювань. Це допомогло розширити доступ до медичної допомоги для найбільш вразливих категорій населення.
Серед заходів реалізація яких планувалась Програмою соціального та економічного розвитку громади на 2024 рік, забезпечено охоплення щепленнями 85% дітей, що перевищує запланований показник у 75% і свідчить про ефективність профілактичної роботи. Продовжується впровадження заходів щодо підвищення якості профілактичної, лікувальної та діагностичної роботи, а також запровадження нових методів хірургічних втручань, що сприяє покращенню медичних послуг для населення. У 2024 році розпочато будівництво хірургічного корпусу, роботи тривають. Водночас через відсутність фінансування не вдалося встановити в міській лікарні апарат МРТ, що обмежує можливості вдосконалення діагностичних послуг. Триває оновлення матеріально-технічного забезпечення КНП «ЦПМСД» Коростенської міської ради, що покращує умови надання первинної медичної допомоги. У рамках покращення умов праці медичних працівників та приведення приміщень у відповідність до санітарно-епідеміологічних норм проведено поточні ремонти, зокрема оновлено реанімаційне та реабілітаційне відділення.
Загалом, у 2024 році вдалося досягти суттєвого прогресу в модернізації медичної сфери громади, проте деякі заходи потребують додаткового фінансування та продовження реалізації у 2025 році.
Основні показники розвитку:
У 2024 забезпечено стабільне функціонування освітньої системи в умовах воєнного стану. Мережа освітніх закладів включає 28 закладів дошкільної освіти, 21 заклад загальної середньої освіти (16 ліцеїв і 5 гімназій), дошкільний підрозділ при Холосненській гімназії та один заклад позашкільної освіти (ДЮСШ). Освітній процес охоплює 8001 учня, із яких 735 здобувають освіту за індивідуальними формами навчання, і 1807 вихованців дошкільних закладів, 598 із яких охоплені різними формами дошкільної освіти.
У звітному періоді продовжувалася оптимізація мережі закладів освіти. Було змінено тип і перейменовано три заклади, ліквідовано дві філії через відсутність учнів, а на базі Холосненської гімназії створено дошкільний підрозділ. Чотирьом школам надано фінансову самостійність. У рамках підготовки до нового навчального року відділ освіти організував значну кількість заходів для забезпечення безпеки учасників освітнього процесу, зокрема обладнано найпростіші укриття у 34 закладах освіти, проведено поточні ремонти у низці закладів, на суму 1,3 млн.грн.
Освітній процес здійснювався у змішаній, очній та дистанційній формах, що дозволило адаптувати навчання до умов воєнного стану. Особливу увагу було приділено впровадженню Державного стандарту базової освіти для 5-7 класів, профільному навчанню старшокласників, яким охоплено 100% учнів 10-11 класів, та використанню нетипових освітніх програм («Інтелект України», «Світ чекає крилатих» тощо). За результатами навчання 654 випускники 11-х класів отримали свідоцтва про повну загальну середню освіту (на 2% менше, ніж у 2023 році), із них 46 були нагороджені медалями, а троє випускників склали НМТ на 200 балів.
У 2024 році школярі громади показали високі результати у Всеукраїнських предметних олімпіадах, мовно-літературних конкурсах, змаганнях еколого-натуралістичного спрямування. Зокрема, учні здобули 37 призових місць на ІІІ етапі олімпіад (що на 5% перевищує показники 2023 року) і брали активну участь у програмі «Пліч-о-пліч».
Інклюзивна освіта залишалася пріоритетом. У 19 дошкільних закладах функціонували 41 інклюзивна група для 78 дітей, а у школах – 113 інклюзивних класів для 158 учнів. Для підтримки інклюзивного навчання оновлено обладнання, закуплено меблі для укриттів і навчальних кабінетів, інтерактивні панелі та інше устаткування.
Матеріально-технічна база закладів освіти значно покращилася завдяки міжнародним грантам і підтримці донорів. За кошти місцевого бюджету проведено ремонти систем опалення, вентиляції, електромереж, каналізації та укриттів. У КМЛ №4 відкрито сучасний STEM-хаб за підтримки проекту ЮНІСЕФ, який став центром розвитку інноваційних навичок школярів.
Приділялася увага безпеці учасників освітнього процесу. Організовано навчання з цивільного захисту, встановлено класи безпеки, проведено тренінги з евакуації та практичні заняття з надання першої допомоги. У співпраці з ДСНС і Національною поліцією проведено виховні заходи щодо пожежної, мінної та дорожньої безпеки.
Соціальний захист дітей також був у центрі уваги. Усі учні очної та змішаної форм навчання отримували безоплатне гаряче харчування. У 2024 році за підтримки державного бюджету забезпечено харчуванням усіх учнів 1-4 класів.
Реалізовані заходи Програми соціального та економічного розвитку Коростенської громади на 2024 рік:
Нереалізовані заходи у відповідності до програми:
Робота із залучення міжнародних грантів на реконструкцію освітньої інфраструктури триває, однак потребує додаткового фінансування.
У 2024 році Коростенська громада досягла значних успіхів у розвитку культури, бібліотечної справи та туризму. Протягом року реалізовано понад 100 культурно-масових заходів, включаючи фестивалі, благодійні акції, мітинги, тематичні концерти та театральні прем’єри. Відзначення державних свят, таких як День Соборності України, День Незалежності та День Героїв Небесної Сотні, стало важливим кроком у зміцненні патріотичного духу жителів громади.
Яскравими подіями року стали XIV Всеукраїнський конкурс баяністів-акордеоністів ім. А.Білошицького, фестиваль «Коростенський вальс» та численні благодійні акції, які поєднували мистецькі ініціативи із підтримкою Збройних Сил України. Учні школи мистецтв ім. А. Білошицького успішно представили громаду на 41 міжнародному, 31 всеукраїнському та 4 обласних конкурсах, здобувши численні нагороди.
Бібліотечна справа залишалася важливим елементом культурного життя громади. Бібліотеки стали не лише центрами інформації, але й осередками творчості та психологічного розвантаження. Протягом року організовано благодійні акції, спрямовані на підтримку ЗСУ, зокрема концерти та поетичні вечори, які зібрали значні кошти для допомоги військовим. У бібліотеках проводилися творчі зустрічі із сучасними українськими письменниками, виставки, презентації книг і культурні заходи, присвячені історії та традиціям громади. Відкриття молодіжного простору «Ko_Laba» у бібліотеці-філії ім. Лесі Українки стало важливим кроком у розвитку сучасних підходів до освіти й дозвілля молоді.
Туристично-культурний інформаційний центр міста Коростеня відіграв значну роль у популяризації громади. Протягом туристичного сезону «весна-осінь» центр обслуговував 252 представники туристичних агентств і групи загальною чисельністю 602 особи, включаючи гостей із Великої Британії, Італії та Тайваню. Було створено друковані матеріали та відеосюжети про історичні пам’ятки міста, які здобули понад 70 тисяч переглядів у соціальних мережах. Видання «Ілюстрована історія вулиць та районів міста Коростень» отримало Житомирську обласну краєзнавчу премію ім. Миколи Костриці.
Проведено ряд заходів, які передбачались Програмою соціального та економічного розвитку громади на 2024 рік. Серед них відбулись 4 вистави для дітей «Снігова королева» від народного театрального колективу «Театр на Territory Древлян» та дитячої студії «Перспектива», 2 колективи Коростенської громади отримали та підтвердили статус “Народний” та “Зразковий” також було відновлено роботу клубу в с.Грозине в якому на сьогодні наявні творчі колективи та гурти.
Серед нереалізованих запланованих заходів, лишаються:
У сфері культурної спадщини громади оновлено реєстр пам’яток, яких наразі налічується 249. Виготовлено технічну документацію для збереження об’єктів культурної спадщини, а також встановлено 8 меморіальних дошок на честь загиблих захисників України. Значна увага приділялася збереженню археологічних пам’яток, таких як Городище №3 в Іскоростені.
Основні показники розвитку:
У 2024 році Коростенська громада продовжувала активно розвивати фізичну культуру та спорт, зберігаючи провідні позиції серед громад Житомирської області. Завдяки зусиллям міської влади та відділу молоді та спорту було забезпечено стабільне функціонування існуючої інфраструктури, що включає 2 стадіони, фізкультурно-оздоровчий комплекс, 20 спортзалів, 67 спортивних майданчиків (13 із штучним покриттям) та мережу спортивних клубів.
У 2024 році відбулося 202 спортивних заходи, серед яких 22 міські змагання, участь спортсменів громади у 80 обласних, 48 всеукраїнських та міжнародних змаганнях. Проведено 42 навчально-тренувальні збори, що дозволило досягти високих результатів: 465 спортсменів стали призерами або переможцями обласних і всеукраїнських змагань.
Дитяча юнацька спортивна школа (ДЮСШ) продовжила залучати дітей і молодь до спорту. У 2024 році функціонувала «Академія футболу», в якій займалося 357 вихованців. Загальна кількість учнів ДЮСШ та спортивних гуртків громади склала понад 400 осіб.
Відповідно до заходів, що передбачались Програмою соціального та економічного розвитку громади на 2024 рік, проведено міські змагання та навчально-тренувальні збори, а також забезпечено участь спортсменів у обласних, всеукраїнських та міжнародних турнірах, що дозволило підвищити рівень спортивної підготовки громади. Активно розвивалася фізкультурно-оздоровча та реабілітаційна робота серед людей з обмеженими можливостями – на базі ДЮСШ функціонує єдине в Житомирській області відділення видів спорту для осіб з інвалідністю.
Частково реалізовано розвиток кіберспорту: громада встановила усні домовленості про співпрацю з Німеччиною та отримала два набори настільних ігор для подальшого розвитку ініціативи.
Водночас через обмежене фінансування в умовах воєнного стану не вдалося здійснити реконструкцію спортивних майданчиків на стадіоні «Спартак» (поле для мініфутболу, тенісний корт), облаштувати місце для стрибків у довжину та оновити матеріально-технічну базу комунальних спортивних клубів. Не відбулося відновлення скелелазіння по природному рельєфу через відсутність фінансових ресурсів та належних безпекових умов.
Серед ключових досягнень року:
Продовжувалася популяризація здорового способу життя серед жителів громади. Відзначено активну діяльність Коростенського центру фізичного здоров’я «Спорт для всіх», який надавав безоплатні послуги та організовував спортивні клуби й майданчики для різних вікових груп.
Підготовлено документи на присвоєння спортивних розрядів: МСУ – 5 особа, КМС – 3 особи, І спортивного розряду – 13 осіб, ІІ спортивного розряду – 23 особи, ІІІ спортивного розряду – 15 осіб.
У 2024 році відповідно до розпоряджень міського голови стипендії виконавчого комітету Коростенської міської ради було присвоєно 36 спортсменам (18 з олімпійських і 18 з неолімпійських видів спорту). Троє коростенців – Медвецька Дарʼя (пляжна боротьба), Палєсі Олександр (пара-армрестлінг) і Котвицька Діана (боротьба вільна) – стали стипендіатами Житомирської області.
З метою активізації молодіжних ініціатив і налагодження співпраці між молоддю та органами місцевого самоврядування оновлений склад консультативно-дорадчого органу «Молодіжна рада».
У 2024 році КНП «ТО «Коростеньмедіа» продовжувало активно працювати над зміцненням інформаційного простору громади та розширенням своєї аудиторії. Важливим етапом стало реформування підприємства відповідно до Закону України «Про медіа», внаслідок чого воно отримало статус комунального некомерційного підприємства, обрало Наглядову раду та стало другим в Україні, яке реалізувало подібну реформу.
З запланованих заходів, які передбачались Програмою соціального та економічного розвитку громади на 2024 рік «Коростеньмедіа» отримало нову ліцензію на цифрове багатоканальне мовлення в Овручі, що дозволило розширити зону покриття телеканалу «Коростень TV». Радіо «Коростень ФМ 107.5» також збільшило потужність передавача, забезпечивши трансляцію на всій північній території Коростенського району та у прифронтовій зоні.
В звітному році запущено нове ефірне обладнання, у тому числі цифрову станцію мовлення, а також проведено ремонт телестудії. Починаючи з липня, телеканал транслює програми у форматі Full HD, що підвищило якість контенту. Активно наповнювався YouTube-канал «Коростень TV», який наразі має понад 11 тисяч підписників. Загальна кількість підписників на всіх платформах «Коростеньмедіа» досягла 72 тисяч.
У 2024 році створено популярний інформаційний сайт korostenmedia.news, телеграм-канал, а також соціальні сторінки в Instagram і Facebook. Водночас друк газети «Іскоростень» було припинено через нові законодавчі обмеження.
Серед нових телевізійних проєктів – історичний цикл про древлянський край, програми «Спогади» та «За покликом серця». На радіо започатковано нові авторські програми, зокрема «Виклик долі», «Маленькі мудрики», «Твоя медична допомога», «Easy English» та «Musical novelties», що стали популярними серед слухачів. Програма «Топ тижня» транслюється одночасно по радіо, телебаченню та в інтернеті.
«Коростеньмедіа» також активно працює над висвітленням актуальних тем, пов’язаних із охороною здоров’я, освітою, соціальним захистом та підтримкою військових. Протягом року теле- та радіопрограма «Комунальна гаряча лінія» вийшла 27 разів, що дозволило мешканцям громади обговорити нагальні проблеми.
У рамках Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» надавалася інформація про центри ментального здоров’я на території громади. Постійна співпраця з військовими та рекрутингові кампанії, організовані спільно з Коростенським ТЦК та СП, отримали позитивний відгук у громади.
Серед перспективних планів на 2025 рік – запуск мобільного застосунку для радіо «Коростень ФМ» і трансляція в мережі інтернет.
В 2024 році інформаційно-консультативним відділом запроваджено серії публікацій під хештегами до календарних свят, акцій, заходів проведених в громаді. З метою збільшення відвідувачів офіційних сторінок Коростенської міської ради: фейсбук, телеграм, інстаграм, сайту постійно публікуються різноманітні конкурси, гранти, проекти в яких можуть взяти участь різні категорії населення коростенської громади, також висвітлюються актуальні новини не тільки Коростенської міської ради, а й корисні посилання на телефони гарячих ліній, зміни до законодавства щодо покращення надання послуг населенню.
В сфері цивільного захисту у 2024 році в Коростенській міській територіальній громаді було реалізовано комплекс заходів у рамках затвердженого «Плану основних заходів з підготовки цивільного захисту громади» було проведено тренування, навчання та перевірки, спрямовані на підвищення готовності до дій у надзвичайних ситуаціях.
Серед ключових досягнень:
Особлива увага приділялася готовності до надзвичайних ситуацій на підприємствах, установах і в закладах освіти. У Коростенському ліцеї №9 організовано показовий День цивільного захисту для освітян громади, де учасники ознайомилися з основами мінної та пожежної безпеки, наданням домедичної допомоги, а також із принципами роботи спеціалізованих служб під час надзвичайних ситуацій.
Продовжено роботу з укриттями: проведено огляд захисних споруд у закладах освіти та громадських будівлях. Здійснено перевірки збірних і приймальних пунктів евакуації, їхньої документації та технічної готовності.
Для посилення інформаційної обізнаності населення на місцевому радіо, телебаченні, у соціальних мережах і друкованих виданнях розміщено понад 2000 публікацій із рекомендаціями та інструкціями щодо дій у надзвичайних ситуаціях.
З метою швидкого інформування громадян було вдосконалено місцеву систему оповіщення: придбано та встановлено нове обладнання вартістю 239,8 тис. грн. За 2024 рік у громаді оголошено 274 повітряні тривоги.
У 2024 році Коростенська громада продовжувала реалізацію політики цифрової трансформації, спрямованої на модернізацію управлінських процесів, підвищення прозорості влади та забезпечення доступу громадян до електронних послуг.
У громаді впроваджено «Єдину платформу місцевої електронної демократії E-DEM», яка забезпечує такі сервіси:
На Єдиному державному вебпорталі відкритих даних опубліковано 111 наборів даних Коростенської міської ради. Це забезпечує вільний доступ громадян до публічної інформації для її подальшого використання, включаючи комерційні цілі.
Забезпечувався розвиток інформаційної інфраструктури:
Оновлено серверне обладнання та технічну базу виконавчих органів, модернізовано систему відеоспостереження, забезпечено хостинг і підтримку офіційного сайту міської ради.
Впровадження елементів електронного урядування:
У 2024 році в сфері цифрового розвитку громади вдалося реалізувати лише частину запланованих заходів через обмежене фінансування. Функціонує внутрішній електронний реєстр територіальної громади на базі ЦНАП, що сприяє ефективному обліку мешканців та автоматизації адміністративних послуг. Також продовжено функціонування програми «Безпечне місто», що забезпечує відеоспостереження і підвищує рівень громадської безпеки.
У 2024 році Коростенська громада продовжувала реалізацію заходів, спрямованих на покращення інфраструктури, благоустрою та життєвих умов у приєднаних територіях. Значну увагу приділено дорожньому господарству: виконано поточний ремонт і грейдерування доріг у старостинських округах на загальній площі 648,6 тис. м². Частина фінансування була залучена з обласного бюджету, що дозволило зменшити навантаження на місцеві ресурси.
У багатьох населених пунктах, таких як Васьковичі, Кожухівка, Бехи та Михайлівка, організовано вивезення побутового сміття, що стало важливим кроком до покращення санітарного стану територій. Водночас залишаються села, де проблема збору та утилізації сміття ще потребує вирішення.
Сільськогосподарські підприємства громади, серед яких ТОВ «Ниви Полісся», ТОВ «ДФУ АГРО» та ТОВ «Коростень-агроінвест», продовжують активно обробляти понад 45 тис.га земель. ТОВ «ДФУ АГРО» залишається найбільшим утримувачем худоби, забезпечуючи виробництво свинини.
Значну роль у розвитку аграрного сектору відіграє співпраця з іноземними інвесторами. Зокрема, в селі Холосне за участю литовських партнерів планується будівництво вітряного парку, що сприятиме переходу громади до відновлюваних джерел енергії. У 2024 році проведено громадські слухання щодо цього проєкту.
Освітня інфраструктура приєднаних територій потребує подальшого вдосконалення. У багатьох навчальних закладах відсутні сучасні внутрішні туалети, спортивні майданчики та належне освітлення. Ці питання планується вирішити у наступні роки через залучення бюджетного фінансування та грантових коштів.
Однією з ключових проблем залишається недостатнє медичне обслуговування в сільській місцевості. Брак медичних працівників і сучасного обладнання у фельдшерських пунктах створює труднощі для мешканців приєднаних сіл, особливо в умовах зростання потреб у первинній медичній допомозі.
У деяких населених пунктах відсутнє регулярне автобусне сполучення, що ускладнює доступ мешканців до адміністративних, банківських, освітніх та медичних послуг, центри надання яких знаходяться в місті. Також спостерігається тенденція до міграції молоді у міста або за кордон, що викликає необхідність створення робочих місць і умов для активного дозвілля.
У 2024 році продовжено реалізацію проєктів із встановлення вуличного освітлення, енергоефективного обладнання в адмінбудівлях, буріння свердловин для водопостачання та облаштування бюветів. Планується розширення соціальних послуг через відкриття нових точок торгівлі та громадського обслуговування.
Керуючий справами виконкому | Олена РИЖОВА |