У К Р А Ї Н А
Коростенська міська рада Житомирської області
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
Р І Ш Е Н Н Я
Від 01.12. 2021р. №_ _
Про систему спостереження та
лабораторного контролю ланки
Коростенської міської територіальної
громади територіальної підсистеми
єдиної державної системи цивільного
захисту Житомирської області
Відповідно до статті 35 Кодексу цивільного захисту України, пункту 1 розділу ІІ Методики спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.11.2019 року № 986, розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 27.10.2021року № 604 «Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 20.04.2021 року №262», з метою виявлення та оцінки радіаційної та хімічної обстановки, організації та здійснення дозиметричного та хімічного контролю на території ланки Коростенської міської територіальної громади територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Житомирської області, керуючись пп. 6 п. б ч 1 ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчий комітет міської ради
РІШАЄ:
Перший заступник міського голови
Володимир ВИГІВСЬКИЙ
Начальник відділу з питань
цивільного захисту
Олег БОШАКОВ
Начальник юридичного відділу
Тетяна КАМІНСЬКА
про систему спостереження та лабораторного контролю ланки Коростенської міської територіальної громади територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Житомирської області (ССЛК)
І. Загальні положення
– своєчасного виявлення причин, що сприяють у виникненні надзвичайних ситуацій (небезпечних подій) природного та техногенного характеру;
завчасного визначення масштабів і характеру можливого розвитку надзвичайних ситуацій (небезпечних подій);
– контролю за станом, природних і техногенних потенційних джерел виникнення надзвичайних ситуацій (небезпечних подій);
– вироблення рекомендацій для прийняття необхідних заходів щодо попередження, локалізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (небезпечних подій) природного і техногенного характеру, пом’якшення їх соціально – економічних наслідків.
Система е складовою частиною ланки Коростенської міської територіальної громади територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Житомирської області.
Координацію діяльності та організаційно-методичне керівництво підприємств, організацій та установ (далі – підприємство), що входять до складу Системи, в усіх режимах функціонування ТП ЄДС ЦЗ здійснює комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій.
Підготовка кадрів (спеціалістів) установ, що входять до Системи, здійснюється під час проходження курсів підвищення кваліфікації, підготовки, навчання та тренування особового складу в спеціалізованих навчальних закладах, Навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Житомирської області. Набуття практичних навичок здійснюється під час проведення комплексних навчань та перевірок з цивільного захисту, спеціальних навчань та об’єктових тренувань.
До складу системи спостереження та лабораторного контролю ланки Коростенської міської територіальної громади територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Житомирської області, у межах законодавчо визначених повноважень, у мирний час та в особливий період, входять:
Коростенське районне управління ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області;
Коростенське управління ГУ Держпродсгіоживслужби в Житомирській області;
Коростенський міжрайонний відділ ДУ”Житомирський обласний лабораторний центр МОЗ України”;
підприємства, установи та організації, на базі яких створені диспетчерські служби та пости радіаційного та хімічного спостереження;
виробничі лабораторії хімічно небезпечних об’єктів, підприємств харчової промисловості, водопровідно-каналізаційного господарства та інших підприємств, установ, організацій.
III. Основні завдання Системи
– збір, обробка та аналіз інформації про потенційні джерела виникнення надзвичайних ситуацій (небезпечних подій) природною і техногенного характеру, а також оперативної інформації про виникнення, і розвиток надзвичайних ситуацій (небезпечних подій);
– прогнозування виникнення можливих надзвичайних ситуацій (небезпечних подій) природного і техногенного характеру та їх наслідків на основі оперативної і прогностичної інформації про стан навколишнього природного середовища, у тому числі небезпечних гідрометеорологічних явищ, а також про забруднення різних середовищ Існування та об’єктів на відповідній території;
– виявлення комплексу показників, що характеризують стан джерел техногенної небезпеки і природних явищ. Розробка сценаріїв розвитку надзвичайних ситуацій;
– розробка та оцінка ефективності заходів щодо попередження та ліквідації надзвичайних ситуацій, а також пом’якшення їх наслідків;
– створення і вдосконалення банку даних за потенційними джерелами надзвичайних ситуацій ;
– лабораторний контроль, що проводиться з метою виявлення та індикації радіоактивного, хімічного, біологічного (бактеріологічного) зараження (забруднення) об’єктів навколишнього середовища, продовольства, питної води, харчової та фуражної сировини.
При забрудненні небезпечними хімічними речовинами:
– виявлення факту наявності в навколишньому природному середовищі небезпечних хімічних речовин;
– визначення типу та концентрації небезпечних хімічних речовин у навколишньому природному середовищі;
– оцінка небезпеки хімічного забруднення для людей, тварин та навколишнього природного середовища;
– проведення лабораторного контролю повітря, ґрунту, води, продуктів харчування, визначення їх придатності до подальшого споживання та використання.
При радіоактивному забрудненні:
– контроль гамма-фону у визначених місцях (зонах відповідальності);
– визначення рівня радіоактивного забруднення навколишнього природного середовища: води, сировини та харчових продуктів, продуктів тваринництва та рослинництва;
– оцінка впливу радіоактивного забруднення на людей, тварин та навколишнє природне середовище з метою обґрунтування заходів протирадіаційного захисту;
– проведення лабораторного контролю повітря, ґрунту, води, продуктів харчування, визначення їх придатності для подальшого споживання та використання.
1 При бактеріальному (біологічному ) зараженні:
– встановлення випадків зараження бактеріальними засобами (неспецифічна індикація);
– специфічна індикація (встановлення виду збудника) в навколишньому середовищі та в організмі людей і тварин (бактерій, рикетсій, вірусів, грибків та і океанів);
– встановлення виду збудника захворювань рослин (бактерій, вірусів, грибків);
– проведення лабораторного контролю, експертизи харчових продуктів, харчової сировини, фуражу і води, видача висновків про придатність їх для використання та вживання.
– прогнозування можливої радіаційної і хімічної обстановки ігри аваріях на радіаційно та хімічно небезпечних об’єктах;
– визначення можливих втрат населення при радіаційних та хімічних аваріях;
– отримання даних про метеорологічну обстановку від обласного центру з гідрометеорології;
– збір та узагальнення інформації про фактичну радіаційну і хімічну обстановку від постів радіаційного і хімічного спостереження та диспетчерських служб, оцінка радіаційної і хімічної обстановки та підготовка пропозицій щодо захисту населення у разі загрози та виникнення надзвичайної ситуації (небезпечної події), пов’язаної з викидом у довкілля небезпечних хімічних та радіоактивних речовин;
– ведення карти прогнозованої та фактичної радіаційної і хімічної обстановки;
– підготовка донесень та ведення звітних документів про фактичну радіаційну і хімічну обстановку.
– організацію радіаційного і хімічного захисту населення і територій;
– забезпечення роботи комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій;
– організацію і здійснення оповіщення керівного складу ланки Коростенської міської територіальної громади територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Житомирської області, а також оповіщення та інформування населення у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій відповідного рівня.
– надання методично-консультативної допомоги, зокрема щодо заходів, спрямованих на збереження життя та здоров’я людей та обмеження використання приміщень, будівель, об’єктів зовнішнього середовища;
– організацію проведення лабораторних досліджень концентрації певних, відомих речовин в атмосферному повітрі, об’єктах зовнішнього середовища, зокрема: харчових продуктах, питній воді, воді поверхневих водойм, ґрунті тощо;
– надання пропозицій щодо необхідних обмежувальних заходів стосовно евакуації населення, обмеження використання приміщень, будівель, об’єктів зовнішнього середовища, необхідності залучення додаткових сил і засобів, потрібних для визначення потенційних загроз, ідентифікації невідомих хімічних речовин, визначення меж вогнища ураження тощо;
– участь в оцінці ситуації після проведених дезактиваційних заходів та можливості використання об’єктів, будівель, приміщень.
– мікробіологічні, вірусологічні, паразитологічні, санітарно-гігієнічні, токсиколого – гігієнічні, фізичні, радіологічні та інші, дослідження щодо безпеки факторів, що можуть небезпечно впливати на стан здоров’я людини у будівлях, спорудах, на територіях, сировині, продукції, об’єктах виробничого середовища, питній воді, ґрунті, повітрі, біоматеріалів та довкіллі, в т. ч. діагностичні;
– проведення державного обліку інфекційних захворювань та отруєнь;
– розслідування випадків отруєння з метою встановлення причин їх виникнення, масштабів поширення та надання пропозицій щодо їх локалізації та ліквідації;
– оцінку результатів лабораторних досліджень, підготовку рекомендаційних матеріалів;
– проводить лабораторні дослідження проб певних шкідливих речовин в атмосферному повітрі (пил, оксид вуглецю (СО), вуглекислий газ (СО2), діоксид азота (NО2), діоксид сірки (SO2), аміак (NН3), хлор (СL), формальдегід (СH2O), кислоти, луги, ртуть (Hg)).
– періодичне або постійне радіаційне та хімічне спостереження відповідно до встановлених завдань;
– надання інформації про радіаційну та хімічну обстановку до розрахунково – аналітичної групи.
Радіаційне та хімічне спостереження здійснюють:
– диспетчерські служби (далі – ДС) – на всіх об’єктах підвищеної небезпеки, які виробляють, використовують, транспортують, переробляють або зберігають радіоактивні та небезпечні хімічні речовини, та включені до Системи;
– ІІРХС, що створені суб’єктами господарювання на підприємствах відповідно до Порядку утворення, завдань та функцій формувань цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2013 № 787, та включені до Системи.
– у режимі повсякденного функціонування – диспетчерськими службами в межах зони відповідальності радіаційного контролю за допомогою стаціонарних приладів щодо перевищення природного радіаційного фону та шляхом візуального контролю щодо появи аномальних явищ (кольорової хмари або підозрілих крапель на фунті, рослинах,, поверхнях будівель). Спостереження здійснюється 4 рази на добу: о 05:00, 11:00, 17:00, 23:00;
– у режимі підвищеної готовності, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану – шляхом посилення спостереження із залученням диспетчерських служб та ІІРХС, вимірювання в межах зони відповідальності потужності експозиційної (еквівалентної) дози, визначення типу і концентрації НХР та відбору проб ґрунту води для проведення лабораторних досліджень. Спостереження здійснюється в строки, визначені органами управління ТП ЄДС ЦЗ залежно від обстановки;
– у режимі функціонування ТП ЄДС ЦЗ в особливий період із залученням диспетчерських служб та ІІРХС згідно з планами цивільного захисту на особливий період.
– найбільш максимальне охоплення території, де проживає населення;
оперативний збір, узагальнення та опрацювання інформації про радіаційну та хімічну обстановку у разі загрози або виникненні надзвичайних ситуацій (небезпечних подій), пов’язаних з викидом радіоактивних та небезпечних хімічних речовин;
– кваліфікований аналіз н оцінку радіаційної та хімічної обстановки для прийняття рішень щодо здійснення заходів захисту населення.
З метою здійснення радіаційного та хімічного спостереження на об’єкті складається схеми території у межах зони відповідальності з визначенням контрольних місць для спостереження.
Безпосередньо заходи щодо радіаційного та хімічного спостереження в зоні відповідальності здійснює черговий диспетчер об’єкта.
Під час приймання-передавання зміни черговий диспетчер об’єкта повинен ознайомитися з обстановкою в зоні відповідальності, записами в журналі радіаційного та хімічного спостереження, візуально оглянути цілісність приладів радіаційної і хімічної розвідки та перевірити їх роботу. На кожен прилад мас бути інструкція з використання, технічний паспорт та свідоцтво про метрологічну повірю.
Після інформування диспетчер за допомогою приладів радіаційної і хімічної розвідки та шляхом відбору проб уточнює потужність експозиційної (еквівалентної) дози на місцевості, тип та концентрацію небезпечної хімічної речовини в повітрі, здійснює відбір проб забрудненого ґрунту для досліджень в радіометричній (хімічній) лабораторії, уточнює метеорологічні дані і протягом однієї години надсилає черговому Коростенського районного управління ГУ ДСНС України у Житомирській області письмове повідомлення про радіоактивне та хімічне забруднення (додаток 1).
Надалі інформація про результати радіаційного та хімічного спостереження передасться телефоном оперативному черговому Управління з питань цивільного захисту населення та оборонної роботи облдержадміністрації та черговому Головного управління ДСПС України у Житомирській област і у терміни, визначені органом управління ТП ЄДС ЦЗ.
У разі введення режимів підвищеної готовності, надзвичайної ситуації та в особливий період диспетчер також передає телефоном інформацію про результати радіаційного та хімічного спостереження до РАГ, у визначені строки.
Керуючий справами міськвиконкому А. Охрімчук